| 		
		 
 Technik motorok
  2007.06.26. 13:02 
 Az sszes motor 
   
   
A "versenyzk" bemutatsa
  Electric TECHNIC Motor 9V 2838c01, Lego 
74569
  | 
Ez a rgebbi 9 voltos TECHNIC motor 
(1990). Fordulatszma magas, forgatnyomatka kicsi. Tbbnyire le kell 
szablyozni a fordulatszmt, hogy hasznlni 
lehessen.
  |     
  Electric TECHNIC Micromotor 2986, Lego 
70823
  | 
1993-ban jelent meg ez a kicsi s knny motor. 
Lassan forog, s kicsi a fogatnyomatka, de a mrethez kpest ez rthet. 
ltalban a trcsval s a kt felpattints alkatrsszel egytt hasznljuk, de a 
mozgs-tvitelnek van ms mdja is: plda plda
  |    
  Electric TECHNIC Mini-Motor? 9v 71427c01, 
Lego 71427
  | 
Ez a motor 1997-ben felvltotta a 2838-ast. 
Fordulatszma leszablyozott, hatsfoka j, emiatt a legtbb clra jl 
megfelel.
  |     
  Electric TECHNIC Mini-Motor? 9v 43362c01-el 
trtn meghajtsa nem javasolt, mert az nem kpes ennek a "monstrum"-nak az 
ramfelvtelt biztostani. Kt helyen lehet bele tengelyt dugni, a beljebb lv 
lyuk magasabb fordulatszmon forog. A kvetkez tesztek csak a kls lyuk 
rtkeit vizsgljk.
  |   
  
  Electric TECHNIC Motor 9V Geared 47154 NXT motorja. 
Beptett rzkelje a tengely elfordulst 1 fokos felbontsban tovbbtja az 
NXT-nek. Klnleges csatlakozja miatt csak adapterkbellel lehet a kznsges 
9V-os ramforrsokra ktni. RCX-el trtn 
meghajtsa nem javasolt, mert az nem kpes elegend ramot biztostani. Eleve 
alacsony fordulatszma miatt tbbnyire nincs szksg kls fordulatszm 
cskkentsre.
  |   
  
Slytblzat
 |  
  | 
  | 
  | 
  | 
  | 
  | 
   |  
| 2838 | 
2986 | 
71427 | 
43362 | 
5292 | 
47154 | 
NXT  |  
| 48g | 
10g | 
42g | 
28g | 
55g | 
40g | 
80g  |   
  Amint ltjuk, 
a 71427-hoz kpest a 43362 motor 30%-kal knnyebb. Ez tbbnyire elny, de lehet 
htrny is, ha a motort egyben ellenslynak is hasznlnnk, vagy a modell 
egyenslyozsban van szerepe, mint pl. a tmegkzppont thelyezs elvn mkd 
lpegetk esetn. 
Terhels nlkli jellemzkA mrs a kvetkezkppen zajlott: az 
ramforrs egy vltoztathat feszltsg, stabilizlt tpegysg volt. Ampermr 
kzbeikatatsval a motoron tfoly ramot, voltmr keresztbe ktsvel pedig a 
feszltsget mrtk. A fordulatszmot egy fnyrzkelvel felszerelt RCX mrte, 
a motor egy fekete-fehr 
hengert forgatott, a fnyrzkel erre a forg hengerre volt 
rirnytva.
  
 |  
| 9V | 
  | 
  | 
  | 
  | 
  | 
  | 
   |  
| Motor | 
2838 | 
2986 | 
71427 | 
43362 | 
5292 | 
47154 | 
NXT  |  
| Fordulatszm | 
4100 rpm | 
35 rpm | 
360 rpm | 
340 rpm | 
1300 rpm | 
460 rpm | 
170 rpm  |  
| ramfelvtel | 
35 mA | 
6 mA | 
3,5 mA | 
9 mA | 
160 mA | 
31 mA | 
60 mA  |   
  A 43362 ramfelvtele 
nagyobb, mint a 71427-, valsznleg a bels srldsa magasabb. A 47154 
ramfelvtele is elg magas, nyilvn az tlpcss fordulatszmcskkents miatt. 
Az utols lpcsknl nagyfog fogaskerekeket hasznl, amik valsznleg sokkal 
strapabrbbak, mint a ktlpcss, keskenyfog bels fogaskerekei a 
71427/43362-as motoroknak. Az 5292 is magas rtket mutat, a bels srlds 
miatt. Ez magyarzza a trst a feszltsg/sebessg grbjben is.
  Mint 
az az egyenram motoroknl szoksos, a fordulatszm nvekedse arnyos a 
motorral kzlt feszltsg nagysgval, amint azt a kvetkez grafikonok is 
mutatjk. Az ramfelvtelre nem hat ki igazn feszltsg vltozsa.
 
   
   
    
Blokkolsi rtkekA blokkolsi ramfelvtel mrse egyszeren trtnik: 
kzzel meglltjuk a motort, s megmrjk az ramfelvtelt. A blokkolsi 
forgatnyomatkot a motorral mg ppen felemelhet legnagyobb sly alapjn 
szmtjuk ki. Figyelembe kell venni, hogy az gy kapott rtk meglehetsen 
pontatlan, klnsen az 5292-es motor esetn.
  
 |  
| 9V | 
  | 
  | 
  | 
  | 
  | 
  | 
   |  
| Blokkolsi forgatnyomatk | 
0,85 Ncm | 
1,6 Ncm | 
6 Ncm | 
5,5 Ncm | 
12 Ncm | 
6 Ncm | 
50 Ncm  |  
| Blokkolsi ramfelvtel | 
700 mA | 
80 mA | 
360 mA | 
340 mA | 
3,2 A | 
580 mA | 
2 A  |   
  Figyelem: a motorok 
forgsnak tarts akadlyozsa jelents htermelssel jr (a 2838 esetn 6W, a 
71427 esetn 3W), azaz a motor tlmelegedhet s leghet! A 71427-es s 43362-es 
motorokat termisztor vdi, de ennek nem teszteltk megbzhatsgt. Valsznleg 
az 5292-es motorban is van vdelem, mivel a blokkolsi ramfelvtel gyorsan 
lecskken. A 47154-es motor beptett vdelme jl ltszik az tltsz 
hzon keresztl.
  Az NXT motort is termisztor vdi (Raychem RXE065 vagy Bourns MF-R065), ami 
azt jelenti, hogy a 2 amperes cscsrajrats (s a hatalmas forgatnyomatk) 
csak nhny msodpercig tarthat fent.
  
Terhels alatti rtkekme itt a motorok terhels alatt trtn 
mrshez hasznlt sszellts. A feszltsget s az ramerssget is mrtk. A 
motor erejt a sly felemelshez szksges id alapjn hatroztuk meg. Ehhez a 
hengernek 5-szr kellett krbefordulnia, az els kt fordulatot figyelmen kvl 
hagytuk, hogy a kezdeti "begyorsuls" ne befolysolja a mrst. A 
forgatnyomatkot a sly s a henger sugara alapjn szmtottuk ki.
  A 
hengert a motor direkt mdon hajtja, kivve a 2838-as motort, ahol 1/5 arny 
fordulatszmcskkentst alkalmaztunk. Az ezltal okozott srldsi vesztesg 
valamennyire befolysolhatta a motor hatsfokt, de ennl a tpusnl szinte 
biztos, hogy fordulatszm-cskentst kell beiktatni, hogy a motor hasznlhat 
legyen. A mrt forgatnyomatk igazolja a fordulatszm-cskkents 
szksgessgt. A gyors 5292-es motort szintn le kellett lasstani, itt 1/3 
arny cskkents volt kzbeiktatva.
 
   
2838
 
 |  
  | 
Forgatnyomatk | 
Fordulatszm | 
ramfelvtel | 
Mechanikai teljestmny | 
Elektromos teljestmny | 
Hatsfok  |  
| 6 V | 
0,45 Ncm | 
580 rpm | 
0,32 A | 
0,27 W | 
1,9 W | 
14 %  |  
| 7 V | 
0,45 Ncm | 
1000 rpm | 
0,32 A | 
0,46 W | 
2,3 W | 
20 %  |  
| 9 V | 
0,45 Ncm | 
2000 rpm | 
0,32 A | 
0,9 W | 
3 W | 
31 %  |  
| 12 V | 
0,45 Ncm | 
3300 rpm | 
0,32 A | 
1,5 W | 
4 W | 
39 %  |    
71427
 
 |  
  | 
Forgatnyomatk | 
Fordulatszm | 
ramfelvtel | 
Mechanikai teljestmny | 
Elektromos teljestmny | 
Hatsfok  |  
| 4,5 V | 
2,25 Ncm | 
57 rpm | 
0,12 A | 
0,13 W | 
0,54 W | 
24 %  |  
| 7 V | 
2,25 Ncm | 
160 rpm | 
0,12 A | 
0,38 W | 
0,85 W | 
45 %  |  
| 9 V | 
2,25 Ncm | 
250 rpm | 
0,12 A | 
0,58 W | 
1,1 W | 
54 %  |  
| 12 V | 
2,25 Ncm | 
375 rpm | 
0,12 A | 
0,88 W | 
1,5 W | 
61 %  |    
43362
 
 |  
  | 
Forgatnyomatk | 
Fordulatszm | 
ramfelvtel | 
Mechanikai teljestmny | 
Elektromos teljestmny | 
Hatsfok  |  
| 4,5 V | 
2,25 Ncm | 
50 rpm | 
0,12 A | 
0,12 W | 
0,54 W | 
22 %  |  
| 7 V | 
2,25 Ncm | 
140 rpm | 
0,12 A | 
0,33 W | 
0,85 W | 
39 %  |  
| 9 V | 
2,25 Ncm | 
219 rpm | 
0,12 A | 
0,51 W | 
1,1 W | 
47 %  |  
| 12 V | 
2,25 Ncm | 
333 rpm | 
0,12 A | 
0,77 W | 
1,5 W | 
54 %  |    
47154
 
 |  
  | 
Forgatnyomatk | 
Fordulatszm | 
ramfelvtel | 
Mechanikai teljestmny | 
Elektromos teljestmny | 
Hatsfok  |  
| 4,5 V | 
2,25 Ncm | 
90 rpm | 
0,19 A | 
0,21 W | 
0,85 W | 
24 %  |  
| 7 V | 
2,25 Ncm | 
210 rpm | 
0,19 A | 
0,49 W | 
1,33 W | 
37 %  |  
| 9 V | 
2,25 Ncm | 
315 rpm | 
0,19 A | 
0,74 W | 
1,7 W | 
43 %  |  
| 12 V | 
2,25 Ncm | 
468 rpm | 
0,19 A | 
1,1 W | 
2,3 W | 
48 %  |    
2986
 
 |  
  | 
Forgatnyomatk | 
Fordulatszm | 
ramfelvtel | 
Mechanikai teljestmny  | 
Elektromos teljestmny | 
Hatsfok  |  
| 9 V | 
1,28 Ncm | 
16 rpm | 
0,04 A | 
0,021 W | 
0,36 W | 
16 %  |  
| 12 V | 
1,28 Ncm | 
28 rpm | 
0,04 A | 
0,038 W | 
0,48 W | 
28 %  |    
5292
 
 |  
  | 
Forgatnyomatk | 
Fordulatszm | 
ramfelvtel | 
Mechanikai teljestmny | 
Elektromos teljestmny | 
Hatsfok  |  
| 3 V | 
2,48 Ncm | 
120 rpm | 
0,76 A | 
0,31 W | 
2,28 W | 
13 %  |  
| 4,5 V | 
2,48 Ncm | 
340 rpm | 
0,77 A | 
0,88 W | 
3,46 W | 
25 %  |  
| 7 V | 
2,48 Ncm | 
670 rpm | 
0,78 A | 
1,74 W | 
5,46 W | 
32 %  |  
| 9 V | 
2,48 Ncm | 
920 rpm | 
0,78 A | 
2,38 W | 
7,2 W | 
33 %  |    
NXT
 
 |  
  | 
Forgatnyomatk | 
Fordulatszm | 
ramfelvtel | 
Mechanikai teljestmny | 
Elektromos teljestmny | 
Hatsfok  |  
| 4,5 V | 
16,7 Ncm | 
33 rpm | 
0,6 A | 
0,58 W | 
2,7 W | 
21,4 %  |  
| 7 V | 
16,7 Ncm | 
82 rpm | 
0,55 A | 
1,44 W | 
3,85 W | 
37,3 %  |  
| 9 V | 
16,7 Ncm | 
117 rpm | 
0,55 A | 
2,03 W | 
4,95 W | 
41 %  |  
| 12 V | 
16,7 Ncm | 
177 rpm | 
0,58 A | 
3,10 W | 
6,96 W | 
44,5 %  |  
| 
 |   A 43362-es motor mintegy 12%-kal 
lasabbnak mutatkozik, mint a 71427. Ez elvileg belefrne a  Steve Baker ltal megllaptott szrsba, amit 9 egyforma 
motor sszehasonltsa sorn fedezett fel, m a mi esetnkben a szrs nem az 
azonos motorok, hanem a ktfajta verzi kztt jelentkezett. 
A fordulatszm s ramfelvtel alakulsa a forgatnyomatk 
fggvnyben      
VdelemA tlterhels ellen a 71427-es s 43362-es motorokat kt eszkz 
vdi:
 
- Epcos B1056 PTC 
termisztor. Ez az ellenlls a motorral sorba van ktve, hideg llapotban 
alacsony (1,7 ohm) az ellenllsa, ami a hmrsklet nvekedsvel gyorsan 
nvekszik. Ha a motoron tl sok ram folyik keresztl, a hmrsklet nvekeds 
miatt megn az ellenlls, emiatt cskken a feszltsg. 
 - BZW04-15B ktirny tranziens feszltsgcskkent 
dida. Az RCX-et vdi a motorok ltal esetlegesen keltett "tskktl", de 
egyben a 15 voltnl magasabb feszltsgek motorba jutst is meggtoljk. 
  Hasonl vdelmet ptettek a 47154-es motorba, amint az a  fnykpen 
is ltszik. Az NXT motort is vdi egy  PTC s 
egy tranziens feszltsg cskkent dioda (D4 ezen a  kpen). Az 
RCX kimenetei is tlterhels elleni vdelemmel vannak elltva. A motorvezrl 
chip ( Melexis MLX10402) legfeljebb 500 mA ramerssget engedlyez, 
s hvdelemel van elltva, ami elvgja a kimenetet, ha a hmrsklet tl 
magasra emelkedik. Itt lthat az RCX szablyozsi grbje. Az RCX-et 
szablyozott kls ramforrsrl tplltuk, 9 V-tal (ami 6 db alkli elemnek 
felel meg) s 7,2 V-tal (ami 6 db NiCd ? vagy NiMH 
akkunak felel meg) is vizsgltuk.  Az 500 mA-es hatr elrse eltt jelents 
feszltsgesst figyelhetnk meg. Emiatt egy leblokkolt 71427-es motor csak kb. 
7 V feszltsget kap 300 mA-es ramerssgen, mg kt prhuzamos 71427 vagy egy 
2838 majdnem elri az ramerssg engedlyezett maximumt (5,5 V / 430 
mA). Amint az ramerssg hatrt elrjk (pl. rvidzrlattal), a 
motorvezrl htermelse gyorsan felszkik, s a vezrl kikapcsol, kb. 1 
msodpercre, az ramkr lehl, az ramellts visszakapcsol, az ramkr ismt 
tlmelegszik, s az ramkr ismt kikapcsol. Ez addig folytatdik, amig a 
rvidzrlat megsznik. Szintn megfigyelhet, hogy rvidzrlat esetn a 
kimenet kicsit 500 mA fel emelkedhet. Ha mindhrom kimenet rvidre zrdik, a 
teljes ramfelvtel tbb mint 1,5 A, ami magasabb, mint az RCX-et vd  biztostk 
rtke. Normlis krlmnyek kztt ez nem fordulhat el, mg akkor sem, ha 
mindhrom kimenetre 2 darab leblokkolt 71427-es motor van 
rktve. Megvizsgltuk a  8475 RC Race 
Buggy kimeneti ramerssgnek jellemzit is. A kimenet kt prhuzamosan 
kttt 5292-es motort hajt meg, amik blokkolt llapotban 3 A-t (!) vesznek fel. 
gy nz ki, 4 A-es a fels hatra, s szintn tlmelegeds elleni vdelemmel van 
elltva, akr az RCX motorvezrlje. 
A maximlis teljestmny kisajtolsa az RCX kimenetelnFriss elemek 
hasznlata esetn az egyenram motor akkor adja le a legnagyobb teljestmnyt, 
ha a r hat terhels kisebb a blokkolshoz szksges terhels felnl. 
Ilyenkor a fordulatszm is fele a terhels nlkli fordulatszmnak. Ez az 
llts persze csak idelis krlmnyek kztt lenne teljesen igaz, azaz pl. ha 
nem lenne a motoroknak a bels srldsbl kvetkez ellenllsa, stb. - de 
amint a terhelsi grafikonok mutatjk, nagyjbl pontosnak nevezhet ez a 
megkzelts. Az RCX kimenetnek esetben azonban kicsit ms a helyzet, 
mivel az ramerssg nvekedstl fggen nmi feszltsgess is bekvetkezik, 
valamint efordulhat, hogy prhuzamosan kttt, megterhelt motorok esetn 
bekapcsol az ramfelvtelt limitl vdelem. Az itt kvetkez grafikonok 
mutatjk a motorok mechanikai teljestmnyt a forgatnyomatk fggvnyben 
klnbz motor-kombincik esetben. Az RCX-et szablyozott kls ramforrsrl 
tplltuk, 9 V-tal (ami 6 db alkli elemnek felel meg) s 7,2 V-tal (ami 6 db 
NiCd ? vagy NiMH 
akkunak felel meg) is vizsgltuk. Itt 
lthat az RCX kls ramforrsrl trtn tpllsa, kt "hamis" ceruzaelem 
segtsgvel. Figyelem: a helytelen feszltsgbl vagy a rossz 
polaritsbl ered krokrt nem vllalunk felelssget! A  "hamis" 
elemeket alkli elemek lefrszelt vgeibl, s melegtpisztolyos 
ragasztrdbl fabrikltuk. Figyelem: az elemek a krnyezetre s az 
egszsgre rtalmas anyagokat tartalmaznak! Senkinek nem ajnljuk az elemek 
sztszedst! Amint a grafikonok mutatjk, az RCX mkdtethet NiMM 
akkumultorokkal, de a kisebb tpfeszltsk miatt kb. 40%-os a mechanikai 
teljestmny cskkense. 
Szimpla motorok grafikonjai    
Prhuzamos motorok grafikonjaiKt azonos fajta motort helyeznk 
ugyanarra az RCX kimenetre, s tengelyeiket mechanikusan is 
sszekapcsoljuk.     A 47154-es s 2838-as motorok magasabb fogyasztsa miatt 
nem javasolt kt motor ktse ugyanarra az RCK kimenetre, mivel leterhelsk 
esetn az RCX tlterhelsvdelme bekapcsol, amint azt a grafikonon is lthatjuk. 
(A grbk meredek "zuhansa" jelzi a tlterhelsvdelem hatst.) 0,8 W-os 
teljestmnyfelvtelvel a 71427-pros kpes a legnagyobb mechanikai 
teljestmny leadsra. 
Vgs kvetkeztetsekMindegyik motornak sajtsgos tulajdonsgai 
vannak, melyek alapjn bizonyos feladatokra jobban hasznlhatak, mint a 
tbbiek.
 
- Micromotor 2986: ott a legmegfelelbb, ahol a kis helyigny s sly az 
elsdleges szempont. Mechanikai ereje elenysz. 
 - TECHNIC motor 2838: sokat fogyaszt, s gyenge a teljestmnye, de a 
Micromotornl 30%-kal nagyobb az ereje. 
 - Minimotor 71427: a legjobban teljest motor. 
 - 43362: majdnem egyenrtk a 71427-tel, annl kicsit gyengbb a 
teljestmnye, de a slya is kevesebb. 
 - 47154: nagyobb mechanikai teljestmnyt nyjt, mint a 71427, de valamivel 
rosszabb a hatsfoka. 
 - RC Race Buggy Motor 5292: ers, de sok ramot vesz fel. RCX-rl nem tancsos 
tpllni, mert annak 500 mA-es limitje nem teszi lehetv a motor 
teljestmnynek kiaknzst. 
 - NXT motor: a beptett fordulatszm-cskkentsnek ksznheten magas a 
forgatnyomatka. Emiatt hatsfoka is cskken valamelyest. Adapterkbellel 
lehetsges a kznsges 9V-os ramforrsokra is ktni, de RCX-el 
trtn meghajtsa nem javasolt, mert az nem kpes elegend ramot biztostani. 
  
Figyelem!A 9 voltos motorokat 12 voltos feszltsggel is teszteltk, de 
ez nem jelenti, hogy tartsan is kpesek elviselni az extra terhelst. A motorok 
ajnlott tpfeszltsgnek tlpsbl ered krokrt nem vllalunk 
felelssget!  
	         
		 
	        
	        |