Technik motorok
2007.06.26. 13:02
Az összes motor
A "versenyzők" bemutatása
Electric TECHNIC Motor 9V 2838c01, Lego
74569
|
Ez a régebbi 9 voltos TECHNIC motor
(1990). Fordulatszáma magas, forgatónyomatéka kicsi. Többnyire le kell
szabályozni a fordulatszámát, hogy használni
lehessen.
|
Electric TECHNIC Micromotor 2986, Lego
70823
|
1993-ban jelent meg ez a kicsi és könnyű motor.
Lassan forog, és kicsi a fogatónyomatéka, de a méretéhez képest ez érthető.
Általában a tárcsával és a két felpattintós alkatrésszel együtt használjuk, de a
mozgás-átvitelnek van más módja is: példa példa
|
Electric TECHNIC Mini-Motor? 9v 71427c01,
Lego 71427
|
Ez a motor 1997-ben felváltotta a 2838-ast.
Fordulatszáma leszabályozott, hatásfoka jó, emiatt a legtöbb célra jól
megfelel.
|
Electric TECHNIC Mini-Motor? 9v 43362c01-el
történő meghajtása nem javasolt, mert az nem képes ennek a "monstrum"-nak az
áramfelvételét biztosítani. Két helyen lehet bele tengelyt dugni, a beljebb lévő
lyuk magasabb fordulatszámon forog. A következő tesztek csak a külső lyuk
értékeit vizsgálják.
|
Electric TECHNIC Motor 9V Geared 47154 NXT motorja.
Beépített érzékelője a tengely elfordulását 1 fokos felbontásban továbbítja az
NXT-nek. Különleges csatlakozója miatt csak adapterkábellel lehet a közönséges
9V-os áramforrásokra kötni. RCX-el történő
meghajtása nem javasolt, mert az nem képes elegendő áramot biztosítani. Eleve
alacsony fordulatszáma miatt többnyire nincs szükség külső fordulatszám
csökkentésre.
|
Súlytáblázat
|
|
|
|
|
|
|
|
2838 |
2986 |
71427 |
43362 |
5292 |
47154 |
NXT |
48g |
10g |
42g |
28g |
55g |
40g |
80g |
Amint látjuk,
a 71427-hoz képest a 43362 motor 30%-kal könnyebb. Ez többnyire előny, de lehet
hátrány is, ha a motort egyben ellensúlynak is használnánk, vagy a modell
egyensúlyozásában van szerepe, mint pl. a tömegközéppont áthelyezés elvén működő
lépegetők esetén.
Terhelés nélküli jellemzőkA mérés a következőképpen zajlott: az
áramforrás egy változtatható feszültségű, stabilizált tápegység volt. Ampermérő
közbeikatatásával a motoron átfolyó áramot, voltmérő keresztbe kötésével pedig a
feszültséget mértük. A fordulatszámot egy fényérzékelővel felszerelt RCX mérte,
a motor egy fekete-fehér
hengert forgatott, a fényérzékelő erre a forgó hengerre volt
ráirányítva.
|
9V |
|
|
|
|
|
|
|
Motor |
2838 |
2986 |
71427 |
43362 |
5292 |
47154 |
NXT |
Fordulatszám |
4100 rpm |
35 rpm |
360 rpm |
340 rpm |
1300 rpm |
460 rpm |
170 rpm |
Áramfelvétel |
35 mA |
6 mA |
3,5 mA |
9 mA |
160 mA |
31 mA |
60 mA |
A 43362 áramfelvétele
nagyobb, mint a 71427-é, valószínűleg a belső súrlódása magasabb. A 47154
áramfelvétele is elég magas, nyilván az ötlépcsős fordulatszámcsökkentés miatt.
Az utolsó lépcsőknél nagyfogú fogaskerekeket használ, amik valószínűleg sokkal
strapabíróbbak, mint a kétlépcsős, keskenyfogú belső fogaskerekei a
71427/43362-as motoroknak. Az 5292 is magas értéket mutat, a belső súrlódás
miatt. Ez magyarázza a törést a feszültség/sebesség görbéjében is.
Mint
az az egyenáramú motoroknál szokásos, a fordulatszám növekedése arányos a
motorral közölt feszültség nagyságával, amint azt a következő grafikonok is
mutatják. Az áramfelvételre nem hat ki igazán feszültség változása.
Blokkolási értékekA blokkolási áramfelvétel mérése egyszerűen történik:
kézzel megállítjuk a motort, és megmérjük az áramfelvételt. A blokkolási
forgatónyomatékot a motorral még éppen felemelhető legnagyobb súly alapján
számítjuk ki. Figyelembe kell venni, hogy az így kapott érték meglehetősen
pontatlan, különösen az 5292-es motor esetén.
|
9V |
|
|
|
|
|
|
|
Blokkolási forgatónyomaték |
0,85 Ncm |
1,6 Ncm |
6 Ncm |
5,5 Ncm |
12 Ncm |
6 Ncm |
50 Ncm |
Blokkolási áramfelvétel |
700 mA |
80 mA |
360 mA |
340 mA |
3,2 A |
580 mA |
2 A |
Figyelem: a motorok
forgásának tartós akadályozása jelentős hőtermeléssel jár (a 2838 esetén 6W, a
71427 esetén 3W), azaz a motor túlmelegedhet és leéghet! A 71427-es és 43362-es
motorokat termisztor védi, de ennek nem teszteltük megbízhatóságát. Valószínűleg
az 5292-es motorban is van védelem, mivel a blokkolási áramfelvétel gyorsan
lecsökken. A 47154-es motor beépített védelme jól látszik az átlátszó
házon keresztül.
Az NXT motort is termisztor védi (Raychem RXE065 vagy Bourns MF-R065), ami
azt jelenti, hogy a 2 amperes csúcsrajáratás (és a hatalmas forgatónyomaték)
csak néhány másodpercig tartható fent.
Terhelés alatti értékekÍme itt a motorok terhelés alatt történő
méréséhez használt összeállítás. A feszültséget és az áramerősséget is mértük. A
motor erejét a súly felemeléséhez szükséges idő alapján határoztuk meg. Ehhez a
hengernek 5-ször kellett körbefordulnia, az első két fordulatot figyelmen kívül
hagytuk, hogy a kezdeti "begyorsulás" ne befolyásolja a mérést. A
forgatónyomatékot a súly és a henger sugara alapján számítottuk ki.
A
hengert a motor direkt módon hajtja, kivéve a 2838-as motort, ahol 1/5 arányú
fordulatszámcsökkentést alkalmaztunk. Az ezáltal okozott súrlódási veszteség
valamennyire befolyásolhatta a motor hatásfokát, de ennél a típusnál szinte
biztos, hogy fordulatszám-csökentést kell beiktatni, hogy a motor használható
legyen. A mért forgatónyomaték igazolja a fordulatszám-csökkentés
szükségességét. A gyors 5292-es motort szintén le kellett lassítani, itt 1/3
arányú csökkentés volt közbeiktatva.
2838
|
|
Forgatónyomaték |
Fordulatszám |
Áramfelvétel |
Mechanikai teljesítmény |
Elektromos teljesítmény |
Hatásfok |
6 V |
0,45 Ncm |
580 rpm |
0,32 A |
0,27 W |
1,9 W |
14 % |
7 V |
0,45 Ncm |
1000 rpm |
0,32 A |
0,46 W |
2,3 W |
20 % |
9 V |
0,45 Ncm |
2000 rpm |
0,32 A |
0,9 W |
3 W |
31 % |
12 V |
0,45 Ncm |
3300 rpm |
0,32 A |
1,5 W |
4 W |
39 % |
71427
|
|
Forgatónyomaték |
Fordulatszám |
Áramfelvétel |
Mechanikai teljesítmény |
Elektromos teljesítmény |
Hatásfok |
4,5 V |
2,25 Ncm |
57 rpm |
0,12 A |
0,13 W |
0,54 W |
24 % |
7 V |
2,25 Ncm |
160 rpm |
0,12 A |
0,38 W |
0,85 W |
45 % |
9 V |
2,25 Ncm |
250 rpm |
0,12 A |
0,58 W |
1,1 W |
54 % |
12 V |
2,25 Ncm |
375 rpm |
0,12 A |
0,88 W |
1,5 W |
61 % |
43362
|
|
Forgatónyomaték |
Fordulatszám |
Áramfelvétel |
Mechanikai teljesítmény |
Elektromos teljesítmény |
Hatásfok |
4,5 V |
2,25 Ncm |
50 rpm |
0,12 A |
0,12 W |
0,54 W |
22 % |
7 V |
2,25 Ncm |
140 rpm |
0,12 A |
0,33 W |
0,85 W |
39 % |
9 V |
2,25 Ncm |
219 rpm |
0,12 A |
0,51 W |
1,1 W |
47 % |
12 V |
2,25 Ncm |
333 rpm |
0,12 A |
0,77 W |
1,5 W |
54 % |
47154
|
|
Forgatónyomaték |
Fordulatszám |
Áramfelvétel |
Mechanikai teljesítmény |
Elektromos teljesítmény |
Hatásfok |
4,5 V |
2,25 Ncm |
90 rpm |
0,19 A |
0,21 W |
0,85 W |
24 % |
7 V |
2,25 Ncm |
210 rpm |
0,19 A |
0,49 W |
1,33 W |
37 % |
9 V |
2,25 Ncm |
315 rpm |
0,19 A |
0,74 W |
1,7 W |
43 % |
12 V |
2,25 Ncm |
468 rpm |
0,19 A |
1,1 W |
2,3 W |
48 % |
2986
|
|
Forgatónyomaték |
Fordulatszám |
Áramfelvétel |
Mechanikai teljesítmény |
Elektromos teljesítmény |
Hatásfok |
9 V |
1,28 Ncm |
16 rpm |
0,04 A |
0,021 W |
0,36 W |
16 % |
12 V |
1,28 Ncm |
28 rpm |
0,04 A |
0,038 W |
0,48 W |
28 % |
5292
|
|
Forgatónyomaték |
Fordulatszám |
Áramfelvétel |
Mechanikai teljesítmény |
Elektromos teljesítmény |
Hatásfok |
3 V |
2,48 Ncm |
120 rpm |
0,76 A |
0,31 W |
2,28 W |
13 % |
4,5 V |
2,48 Ncm |
340 rpm |
0,77 A |
0,88 W |
3,46 W |
25 % |
7 V |
2,48 Ncm |
670 rpm |
0,78 A |
1,74 W |
5,46 W |
32 % |
9 V |
2,48 Ncm |
920 rpm |
0,78 A |
2,38 W |
7,2 W |
33 % |
NXT
|
|
Forgatónyomaték |
Fordulatszám |
Áramfelvétel |
Mechanikai teljesítmény |
Elektromos teljesítmény |
Hatásfok |
4,5 V |
16,7 Ncm |
33 rpm |
0,6 A |
0,58 W |
2,7 W |
21,4 % |
7 V |
16,7 Ncm |
82 rpm |
0,55 A |
1,44 W |
3,85 W |
37,3 % |
9 V |
16,7 Ncm |
117 rpm |
0,55 A |
2,03 W |
4,95 W |
41 % |
12 V |
16,7 Ncm |
177 rpm |
0,58 A |
3,10 W |
6,96 W |
44,5 % |
| A 43362-es motor mintegy 12%-kal
lasabbnak mutatkozik, mint a 71427. Ez elvileg beleférne a Steve Baker által megállapított szórásba, amit 9 egyforma
motor összehasonlítása során fedezett fel, ám a mi esetünkben a szórás nem az
azonos motorok, hanem a kétfajta verzió között jelentkezett.
A fordulatszám és áramfelvétel alakulása a forgatónyomaték
függvényében
VédelemA túlterhelés ellen a 71427-es és 43362-es motorokat két eszköz
védi:
- Epcos B1056 PTC
termisztor. Ez az ellenállás a motorral sorba van kötve, hideg állapotában
alacsony (1,7 ohm) az ellenállása, ami a hőmérséklet növekedésével gyorsan
növekszik. Ha a motoron túl sok áram folyik keresztül, a hőmérséklet növekedés
miatt megnő az ellenállás, emiatt csökken a feszültség.
- BZW04-15B kétirányú tranziens feszültségcsökkentő
dióda. Az RCX-et védi a motorok által esetlegesen keltett "tüskéktől", de
egyben a 15 voltnál magasabb feszültségek motorba jutását is meggátolják.
Hasonló védelmet építettek a 47154-es motorba, amint az a fényképen
is látszik. Az NXT motort is védi egy PTC és
egy tranziens feszültség csökkentő dioda (D4 ezen a képen). Az
RCX kimenetei is túlterhelés elleni védelemmel vannak ellátva. A motorvezérlő
chip ( Melexis MLX10402) legfeljebb 500 mA áramerősséget engedélyez,
és hővédelemel van ellátva, ami elvágja a kimenetet, ha a hőmérséklet túl
magasra emelkedik. Itt látható az RCX szabályozási görbéje. Az RCX-et
szabályozott külső áramforrásról tápláltuk, 9 V-tal (ami 6 db alkáli elemnek
felel meg) és 7,2 V-tal (ami 6 db NiCd ? vagy NiMH
akkunak felel meg) is vizsgáltuk. Az 500 mA-es határ elérése előtt jelentős
feszültségesést figyelhetünk meg. Emiatt egy leblokkolt 71427-es motor csak kb.
7 V feszültséget kap 300 mA-es áramerősségen, míg két párhuzamos 71427 vagy egy
2838 majdnem eléri az áramerősség engedélyezett maximumát (5,5 V / 430
mA). Amint az áramerősség határát elérjük (pl. rövidzárlattal), a
motorvezérlő hőtermelése gyorsan felszökik, és a vezérlő kikapcsol, kb. 1
másodpercre, az áramkör lehűl, az áramellátás visszakapcsol, az áramkör ismét
túlmelegszik, és az áramkör ismét kikapcsol. Ez addig folytatódik, amig a
rövidzárlat megszűnik. Szintén megfigyelhető, hogy rövidzárlat esetén a
kimenet kicsit 500 mA felé emelkedhet. Ha mindhárom kimenet rövidre záródik, a
teljes áramfelvétel több mint 1,5 A, ami magasabb, mint az RCX-et védő biztosíték
értéke. Normális körülmények között ez nem fordulhat elő, még akkor sem, ha
mindhárom kimenetre 2 darab leblokkolt 71427-es motor van
rákötve. Megvizsgáltuk a 8475 RC Race
Buggy kimeneti áramerősségének jellemzőit is. A kimenet két párhuzamosan
kötött 5292-es motort hajt meg, amik blokkolt állapotban 3 A-t (!) vesznek fel.
Úgy néz ki, 4 A-es a felső határa, és szintén túlmelegedés elleni védelemmel van
ellátva, akár az RCX motorvezérlője.
A maximális teljesítmény kisajtolása az RCX kimenetelénFriss elemek
használata esetén az egyenáramú motor akkor adja le a legnagyobb teljesítményt,
ha a rá ható terhelés kisebb a blokkolásához szükséges terhelés felénél.
Ilyenkor a fordulatszám is fele a terhelés nélküli fordulatszámnak. Ez az
állítás persze csak ideális körülmények között lenne teljesen igaz, azaz pl. ha
nem lenne a motoroknak a belső súrlódásból következő ellenállása, stb. - de
amint a terhelési grafikonok mutatják, nagyjából pontosnak nevezhető ez a
megközelítés. Az RCX kimenetének esetében azonban kicsit más a helyzet,
mivel az áramerősség növekedésétől föggően némi feszültségesés is bekövetkezik,
valamint eőfordulhat, hogy párhuzamosan kötött, megterhelt motorok esetén
bekapcsol az áramfelvételt limitáló védelem. Az itt következő grafikonok
mutatják a motorok mechanikai teljesítményét a forgatónyomaték függvényében
különböző motor-kombinációk esetében. Az RCX-et szabályozott külső áramforrásról
tápláltuk, 9 V-tal (ami 6 db alkáli elemnek felel meg) és 7,2 V-tal (ami 6 db
NiCd ? vagy NiMH
akkunak felel meg) is vizsgáltuk. Itt
látható az RCX külső áramforrásról történő táplálása, két "hamis" ceruzaelem
segítségével. Figyelem: a helytelen feszültségből vagy a rossz
polaritásból eredő károkért nem vállalunk felelősséget! A "hamis"
elemeket alkáli elemek lefűrészelt végeiből, és melegítőpisztolyos
ragasztórúdból fabrikáltuk. Figyelem: az elemek a környezetre és az
egészségre ártalmas anyagokat tartalmaznak! Senkinek nem ajánljuk az elemek
szétszedését! Amint a grafikonok mutatják, az RCX működtethető NiMM
akkumulátorokkal, de a kisebb tápfeszültsék miatt kb. 40%-os a mechanikai
teljesítmény csökkenése.
Szimpla motorok grafikonjai
Párhuzamos motorok grafikonjaiKét azonos fajta motort helyezünk
ugyanarra az RCX kimenetre, és tengelyeiket mechanikusan is
összekapcsoljuk. A 47154-es és 2838-as motorok magasabb fogyasztása miatt
nem javasolt két motor kötése ugyanarra az RCK kimenetre, mivel leterhelésük
esetén az RCX túlterhelésvédelme bekapcsol, amint azt a grafikonon is láthatjuk.
(A görbék meredek "zuhanása" jelzi a túlterhelésvédelem hatását.) 0,8 W-os
teljesítményfelvételével a 71427-páros képes a legnagyobb mechanikai
teljesítmény leadására.
Végső következtetésekMindegyik motornak sajátságos tulajdonságai
vannak, melyek alapján bizonyos feladatokra jobban használhatóak, mint a
többiek.
- Micromotor 2986: ott a legmegfelelőbb, ahol a kis helyigény és súly az
elsődleges szempont. Mechanikai ereje elenyésző.
- TECHNIC motor 2838: sokat fogyaszt, és gyenge a teljesítménye, de a
Micromotorénál 30%-kal nagyobb az ereje.
- Minimotor 71427: a legjobban teljesítő motor.
- 43362: majdnem egyenértékű a 71427-tel, annál kicsit gyengébb a
teljesítménye, de a súlya is kevesebb.
- 47154: nagyobb mechanikai teljesítményt nyújt, mint a 71427, de valamivel
rosszabb a hatásfoka.
- RC Race Buggy Motor 5292: erős, de sok áramot vesz fel. RCX-ről nem tanácsos
táplálni, mert annak 500 mA-es limitje nem teszi lehetővé a motor
teljesítményének kiaknázását.
- NXT motor: a beépített fordulatszám-csökkentésnek köszönhetően magas a
forgatónyomatéka. Emiatt hatásfoka is csökken valamelyest. Adapterkábellel
lehetséges a közönséges 9V-os áramforrásokra is kötni, de RCX-el
történő meghajtása nem javasolt, mert az nem képes elegendő áramot biztosítani.
Figyelem!A 9 voltos motorokat 12 voltos feszültséggel is teszteltük, de
ez nem jelenti, hogy tartósan is képesek elviselni az extra terhelést. A motorok
ajánlott tápfeszültségnek átlépéséből eredő károkért nem vállalunk
felelősséget!
|