Train
2007.06.26. 13:04
Trains
A LEGO cég már több évtizede készít vasút témájú készleteket,
és ezek a készletek bizony számos változáson mentek keresztül az évek
folyamán.
A legkorábbi vonatok meglehetősen kezdetlegesek, elnagyoltak
voltak, az újabbak egyre realisztikusabbak. Az első vonat 1965-ben jelent meg,
ez még nem sínen haladt, olyan kerekei voltak, mint pld. a teherautóknak. Alakra
leginkább olyan volt ez a készlet, mint egy favonat, csak éppen műanyag
alkatrészekből kellett megépíteni. A rákövetkező évben azonban megjelentek az
"igazi" vasút-készletek, melyekhez sínek és elemről táplált motorok is
voltak.
A vasút készletek három fő csoportra oszthatóak, annak
megfelelően, hogy milyen feszültséggel működnek, bár e különbség ellenére mégsem
teljesen inkompatibilisek egymással. Ugyanis mindegyik vasút család ugyanaz a
nyomtávot használja, ami abban nyilvánul meg, hogy a sínpár között 4 stud
található.
A 4,5V-os, elemről táplált illetve a 12V-os vasútkészleteket
egy időben lehetett kapni, egészen 1991-ig, amikor is színre lépett a 9V-os
vasút. (Ez az USA-ban kicsit később következett be.) Léteztek ún. "push-along",
azaz tologatós vonatok is, melyek egyik eddig említett kategóriába sem
tartoznak, ellenben át lehetett alakítani őket elemes vonattá a 810-es (Basic
Universal Motor Set) készlet segítségével, avagy 12V-os villanyvonattá, a 7865
(Train Motor 12V) segítségével. (A legtöbb régi vonatba gond nélkül beépíthető a
9V-os motor is.) Léteznek továbbá az eddig felsorolt vonatokkal teljesen
inkompatibilis DUPLO vonatok is, elemes és tologatós kivitelben, de ezek már
csak megjelenésüknél fogva sem igazán illenek a Town környezetbe. A legújabb
fejlemény, hogy a 9V-os vasút-rendszer mellett megjelent egy R/C (távirányítós)
rendszer is.
|
Tartalom
Fórum Gy.I.K. MOC
figyelő Layout
figyelő MOC állomás
figyelő Trackmod
figyelő Linkek
ILTCO - Hírek az
International LEGO Train Club Organization háza tájáról Undefined rss id
4
|
4,5V VasútAz első LEGO vasút készletek 1966-ban jelentek meg. A sínek
kék, a talpfák fehér színben pompáztak, és a mozdonyba a "sima"
négykerék-meghajtású motort kellett beleépíteni, még nem volt külön motor a
vonatokhoz. Persze a mozdonyokhoz másfajta kereket kellett használni, nem a
gumiabroncsos autókereket. A vonatkeréknek pereme van, ami a sín belső oldala
mentén fut, ez akadályozza meg a kisiklást. A mozdony kerekeire gumigyűrűt
kellett húzni, hogy jobban tapadjon a sínre. A motort tápláló elemek többnyire a
közvetlenül a mozdony után kapcsolt vagonba voltak rejtve, bár néhány esetben az
is előfordult, hogy az elemtartó doboz a mozdonyba volt építve. A háromfajta
sínen kívül (egyenes, külső- ill. belső-ív) létezett kitérő és kereszteződés
is.
A vagonokat eleinte kampós megoldással lehetett egymáshoz kapcsolni,
a mágneses kuplung valamivel később jelent meg. A mágnesek rögzített helyzetben
voltak, ezért a polaritásra külön kellett figyelni. A kétféle helyzetű mágnest
piros ill. kék színnel jelölték, így könnyű volt a vagonok megfelelő kapcsolása.
(A vagon egyik vége mindig kék, a másik mindig piros mágnest kapott, és mindig
ellenkező színű mágneshez kellett kapcsolni őket.)
Érdekes, hogy nagyon
kevés, a 100-as tartományba eső vasút készlet jutott el akkoriban az USA-ba, bár
a Samsonite cég egy ideig gyártott LEGO készleteket, ennek keretében a 111 és a
113 a tengeren túl is megjelent.
Később megváltozott a sín/talpfa
színösszeállítás, a sín szürke lett, a talpfa sötét szürke. Ráadásul már nem a
közönséges plate 2 x 8 látta el a talpfa feladatát, hanem egy kifejezetten
talpfának tervezett alkatrészt kellett használni, amin a megfelelő helyeken stud
helyett bepattanó fülek találhatóak, a talpfa közepén egy lyukat alakítottak ki,
hogy sűllyesztett fejű csavarral rögzíthető legyen, és az alján van egy kis
bevágás, ami alatt át lehet vezetni az elektromos vezetékeket. A mágneses
kuplungot is továbbfejlesztették, már nem kellett figyelni a helyes polaritásra.
Ezt úgy oldották meg, hogy a mágneskorong szabadon pörög a mágnestartóban, így
ha két azonos helyzetben lévő mágnest közelítünk egymáshoz, a fellépő taszítás
miatt az egyik automatikusan átfordul az ellenkező állásba.
Ezek a
készletek (7700 ill. 7800 sorozat) viszont már eljutottak az USA-ba is.
12V VasútA 12V-os rendszer a 4,5V-os rendszer alapjaira épült. Az áram
vezetését egy külön sínpárral oldották meg, amit az addig használt, összeépítős
sínpár között kellett elhelyezni. Ez azt jelentette, hogy meglévő 4,5V-os
elemes, vagy tologatós készleteinket gond nélkül át lehetett alakítani 12V-os
villanyvonattá, a külön kapható áramvezető sínek segítségével. Az áramvezető
sínek eleinte kék színben jelentek meg, így illettek a meglévő kék/fehér
színkombinációhoz. A 700-as tartományba eső készleteket nem lehetett kapni az
USA-ban.
Később, a 7700-as ill. 7800-as sorozat megjelenésekor
megváltoztatták a sínek komponenseit, ami által sokkal stabilabb lett a
csatlakoztatásuk. Az áramvezető síneket külön kellett megvásárolni, így a már
meglévő síneket is "upgrade"-elni lehetett. Ez nem vonatkozott a kitérőkre és a
kereszteződésre, ezekből külön 12V-os verzió jelent meg.
A 12V-os
készletek között egyaránt volt gőz-, dízel- és villanymozdony is. A legtöbbjük a
német vasutak mozdonyai alapján készültek, ez az oka a "DB" feliratos
matricáknak.
Itt
található egy hatalmas 12V-os pálya képe.
Számos olyan hasznos
kiegészítő volt a 12V-os villanyvasúthoz, ami a 9V-hoz soha nem jelent meg, és a
jelek szerint sajnos soha nem is lesz elérhető a 9V alatt:
- Automatikus szétkapcsoló
- Távvezérelt váltó
- Fénysorompó
- Szintbeli kereszteződés automatikus sorompóval
- Távvezérelt jelzőlámpák
- Világítás az állomásokon
Ezeket valószínűleg már a 9V-os
rendszer megtervezésekor elvetették, erre utal, hogy a 9V-os sebességszabályzón
nincs fix áramkimenet, csak egy darab, állítható feszültségű kimenete van,
amivel a sínt kell táplálni. A 12V-os trafónak volt egy fix 12V-os kimenete,
mellyel a különféle kiegészítőket lehetett sorba kötni. Ha valaha még elő akarna
rukkolni a LEGO cég valami hasonlóan szerteágazó vasút programmal, feltehetőleg
azt már nem az analóg technikára, hanem digitális alapokra építenék.
9V VasútA 9V-os vasút 1991-ben jelent meg, az USA-ban csak egy évvel
később. A készletek jellemzően a 4500-as tartományból kaptak számot, bár van
egy-két kivétel: 2150, 2126, 3325, 10001 stb. - ezek közös jellemzője, hogy
többnyire csak közvetlenül a LEGO cégen keresztül lehetett hozzájuk jutni,
közönséges játékboltokban nem voltak kaphatóak. A 9V-os rendszer sínkészlete
gyakorlatilag megegyezik a legelső, 4,5V-os rendszerével: van egyenes és íves
sín, kereszteződés, illetve kitérők.
Természetesen a sínek kialakítása
más, a 9V-os sínszakaszokat nem kell darabokból összerakni, és az áramvezetés is
alaptartozék.
A 9V-os rendszer motorja jóval fejlettebb, mint a korábbi
rendszereké. Az áramot a kerekein keresztül szedi, közvetlenül a sínekről. A
hajtott kerekeken gumigyűrű van, a tapadás érdekében, ezért az áramot a kerék a
peremén keresztül veszi fel, amit rugók feszítenek a sínek belső
oldalához.
A 9V-os vonatkerék átmérője nagyobb a korábbi készletekben
található kerekek átmérőjénél, emiatt a vagonok alváza kicsit magasabban
helyezkedik el. Ráadásul az új kerék tengelye sokkal kevesebb súrlódást generál,
talán ez is közrejátszik abban, hogy a 9V-os vonatok sokkal gyorsabban mennek,
mint a régebbiek.
Régebbi vonatok kompatibilitása a 9V VasúttalAlapvetően minden olyan
régebbi vagon, ami mágneses kuplungot használ, változtatás nélkül használható a
9V-os rendszerben. Természetesen a régebbi sínek nem használhatók a 9V-os
rendszerben.
A régi vagonok azon egyszerű oknál fogva kompatibilisek az
új sínekkel, mert ugyanazt a nyomtávot használják.
Sok régi mozdony is
átalakítható 9V-ossá, ha az ember beruház egy 9V-os mozdony-motorba.
Természetesen némelyik gőzmozdony kevésbé alkalmas ilyesféle átalakításra,
hiszen a meghajtó rudazat nem illeszthető a 9V-os motorhoz.
Noha a régi
és az új sín nem használható együtt, azonos helyfoglalási igényük miatt
felcserélhetőek, azaz olyan régebbi kiegészítő épületekben, amihez valamennyi
sín is tartozott, a régi sínt ki lehet cserélni 9V-os sínre. Ezzel a megoldással
számos régebbi épületet lehet 9V-os környezetben használni.
9V R/C VasútA 9V R/C vasút visszatért a belső táplálású vonatokhoz,
azaz a mozdonyt belső elemek tápláják, és a sínek ismét "fémmentesek".
KöszönetnyilvánításEzen cikk az NGLTC oldalán található cikk
alapján készült. A következő személyek segítettek az oldal elkészítésében:
David Truijen, Eric Voltin, Bill Katz, Ben Groeneveld és James Jessiman.
|