Game Miscellaneous and Lego
Game Miscellaneous and Lego
Üdv

 

  ÜDV LÁTOGATÓ!!!

 

Üdv, remélem tetszik ez az oldal, és még sokszor feljössz rá!!!

 
Menü
 
Lego Kamionok
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Számláló
Indulás: 2007-04-24
 
Chat
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Játékok
 
Ne légy ilyen!!!

 

                     Legfejjebb ilyen...

 
Sims
 
Hírek/Cikkek/Érdekességek
Hírek/Cikkek/Érdekességek : Train

Train

  2007.06.26. 13:04

-

Train

Trains

A LEGO cég már több évtizede készít vasút témájú készleteket, és ezek a készletek bizony számos változáson mentek keresztül az évek folyamán.

A legkorábbi vonatok meglehetősen kezdetlegesek, elnagyoltak voltak, az újabbak egyre realisztikusabbak. Az első vonat 1965-ben jelent meg, ez még nem sínen haladt, olyan kerekei voltak, mint pld. a teherautóknak. Alakra leginkább olyan volt ez a készlet, mint egy favonat, csak éppen műanyag alkatrészekből kellett megépíteni. A rákövetkező évben azonban megjelentek az "igazi" vasút-készletek, melyekhez sínek és elemről táplált motorok is voltak.

A vasút készletek három fő csoportra oszthatóak, annak megfelelően, hogy milyen feszültséggel működnek, bár e különbség ellenére mégsem teljesen inkompatibilisek egymással. Ugyanis mindegyik vasút család ugyanaz a nyomtávot használja, ami abban nyilvánul meg, hogy a sínpár között 4 stud található.

A 4,5V-os, elemről táplált illetve a 12V-os vasútkészleteket egy időben lehetett kapni, egészen 1991-ig, amikor is színre lépett a 9V-os vasút. (Ez az USA-ban kicsit később következett be.) Léteztek ún. "push-along", azaz tologatós vonatok is, melyek egyik eddig említett kategóriába sem tartoznak, ellenben át lehetett alakítani őket elemes vonattá a 810-es (Basic Universal Motor Set) készlet segítségével, avagy 12V-os villanyvonattá, a 7865 (Train Motor 12V) segítségével. (A legtöbb régi vonatba gond nélkül beépíthető a 9V-os motor is.) Léteznek továbbá az eddig felsorolt vonatokkal teljesen inkompatibilis DUPLO vonatok is, elemes és tologatós kivitelben, de ezek már csak megjelenésüknél fogva sem igazán illenek a Town környezetbe. A legújabb fejlemény, hogy a 9V-os vasút-rendszer mellett megjelent egy R/C (távirányítós) rendszer is.

Tartalom



img/icons/float.gif Fórum
img/icons/float.gif Gy.I.K.
img/icons/float.gif MOC figyelő
img/icons/float.gif Layout figyelő
img/icons/float.gif MOC állomás figyelő
img/icons/float.gif Trackmod figyelő
img/icons/float.gif Linkek

img/rss.png ILTCO - Hírek az International LEGO Train Club Organization háza tájáról
Undefined rss id 4

4,5V Vasút

Az első LEGO vasút készletek 1966-ban jelentek meg. A sínek kék, a talpfák fehér színben pompáztak, és a mozdonyba a "sima" négykerék-meghajtású motort kellett beleépíteni, még nem volt külön motor a vonatokhoz. Persze a mozdonyokhoz másfajta kereket kellett használni, nem a gumiabroncsos autókereket. A vonatkeréknek pereme van, ami a sín belső oldala mentén fut, ez akadályozza meg a kisiklást. A mozdony kerekeire gumigyűrűt kellett húzni, hogy jobban tapadjon a sínre. A motort tápláló elemek többnyire a közvetlenül a mozdony után kapcsolt vagonba voltak rejtve, bár néhány esetben az is előfordult, hogy az elemtartó doboz a mozdonyba volt építve. A háromfajta sínen kívül (egyenes, külső- ill. belső-ív) létezett kitérő és kereszteződés is.

A vagonokat eleinte kampós megoldással lehetett egymáshoz kapcsolni, a mágneses kuplung valamivel később jelent meg. A mágnesek rögzített helyzetben voltak, ezért a polaritásra külön kellett figyelni. A kétféle helyzetű mágnest piros ill. kék színnel jelölték, így könnyű volt a vagonok megfelelő kapcsolása. (A vagon egyik vége mindig kék, a másik mindig piros mágnest kapott, és mindig ellenkező színű mágneshez kellett kapcsolni őket.)

Érdekes, hogy nagyon kevés, a 100-as tartományba eső vasút készlet jutott el akkoriban az USA-ba, bár a Samsonite cég egy ideig gyártott LEGO készleteket, ennek keretében a 111 és a 113 a tengeren túl is megjelent.

Később megváltozott a sín/talpfa színösszeállítás, a sín szürke lett, a talpfa sötét szürke. Ráadásul már nem a közönséges plate 2 x 8 látta el a talpfa feladatát, hanem egy kifejezetten talpfának tervezett alkatrészt kellett használni, amin a megfelelő helyeken stud helyett bepattanó fülek találhatóak, a talpfa közepén egy lyukat alakítottak ki, hogy sűllyesztett fejű csavarral rögzíthető legyen, és az alján van egy kis bevágás, ami alatt át lehet vezetni az elektromos vezetékeket. A mágneses kuplungot is továbbfejlesztették, már nem kellett figyelni a helyes polaritásra. Ezt úgy oldották meg, hogy a mágneskorong szabadon pörög a mágnestartóban, így ha két azonos helyzetben lévő mágnest közelítünk egymáshoz, a fellépő taszítás miatt az egyik automatikusan átfordul az ellenkező állásba.

Ezek a készletek (7700 ill. 7800 sorozat) viszont már eljutottak az USA-ba is.

12V Vasút

A 12V-os rendszer a 4,5V-os rendszer alapjaira épült. Az áram vezetését egy külön sínpárral oldották meg, amit az addig használt, összeépítős sínpár között kellett elhelyezni. Ez azt jelentette, hogy meglévő 4,5V-os elemes, vagy tologatós készleteinket gond nélkül át lehetett alakítani 12V-os villanyvonattá, a külön kapható áramvezető sínek segítségével. Az áramvezető sínek eleinte kék színben jelentek meg, így illettek a meglévő kék/fehér színkombinációhoz. A 700-as tartományba eső készleteket nem lehetett kapni az USA-ban.

Később, a 7700-as ill. 7800-as sorozat megjelenésekor megváltoztatták a sínek komponenseit, ami által sokkal stabilabb lett a csatlakoztatásuk. Az áramvezető síneket külön kellett megvásárolni, így a már meglévő síneket is "upgrade"-elni lehetett. Ez nem vonatkozott a kitérőkre és a kereszteződésre, ezekből külön 12V-os verzió jelent meg.

A 12V-os készletek között egyaránt volt gőz-, dízel- és villanymozdony is. A legtöbbjük a német vasutak mozdonyai alapján készültek, ez az oka a "DB" feliratos matricáknak.

Itt található egy hatalmas 12V-os pálya képe.

Számos olyan hasznos kiegészítő volt a 12V-os villanyvasúthoz, ami a 9V-hoz soha nem jelent meg, és a jelek szerint sajnos soha nem is lesz elérhető a 9V alatt:
  • Automatikus szétkapcsoló
  • Távvezérelt váltó
  • Fénysorompó
  • Szintbeli kereszteződés automatikus sorompóval
  • Távvezérelt jelzőlámpák
  • Világítás az állomásokon

Ezeket valószínűleg már a 9V-os rendszer megtervezésekor elvetették, erre utal, hogy a 9V-os sebességszabályzón nincs fix áramkimenet, csak egy darab, állítható feszültségű kimenete van, amivel a sínt kell táplálni. A 12V-os trafónak volt egy fix 12V-os kimenete, mellyel a különféle kiegészítőket lehetett sorba kötni. Ha valaha még elő akarna rukkolni a LEGO cég valami hasonlóan szerteágazó vasút programmal, feltehetőleg azt már nem az analóg technikára, hanem digitális alapokra építenék.

9V Vasút

A 9V-os vasút 1991-ben jelent meg, az USA-ban csak egy évvel később. A készletek jellemzően a 4500-as tartományból kaptak számot, bár van egy-két kivétel: 2150, 2126, 3325, 10001 stb. - ezek közös jellemzője, hogy többnyire csak közvetlenül a LEGO cégen keresztül lehetett hozzájuk jutni, közönséges játékboltokban nem voltak kaphatóak. A 9V-os rendszer sínkészlete gyakorlatilag megegyezik a legelső, 4,5V-os rendszerével: van egyenes és íves sín, kereszteződés, illetve kitérők.

Természetesen a sínek kialakítása más, a 9V-os sínszakaszokat nem kell darabokból összerakni, és az áramvezetés is alaptartozék.

A 9V-os rendszer motorja jóval fejlettebb, mint a korábbi rendszereké. Az áramot a kerekein keresztül szedi, közvetlenül a sínekről. A hajtott kerekeken gumigyűrű van, a tapadás érdekében, ezért az áramot a kerék a peremén keresztül veszi fel, amit rugók feszítenek a sínek belső oldalához.

A 9V-os vonatkerék átmérője nagyobb a korábbi készletekben található kerekek átmérőjénél, emiatt a vagonok alváza kicsit magasabban helyezkedik el. Ráadásul az új kerék tengelye sokkal kevesebb súrlódást generál, talán ez is közrejátszik abban, hogy a 9V-os vonatok sokkal gyorsabban mennek, mint a régebbiek.

Régebbi vonatok kompatibilitása a 9V Vasúttal

Alapvetően minden olyan régebbi vagon, ami mágneses kuplungot használ, változtatás nélkül használható a 9V-os rendszerben. Természetesen a régebbi sínek nem használhatók a 9V-os rendszerben.

A régi vagonok azon egyszerű oknál fogva kompatibilisek az új sínekkel, mert ugyanazt a nyomtávot használják.

Sok régi mozdony is átalakítható 9V-ossá, ha az ember beruház egy 9V-os mozdony-motorba. Természetesen némelyik gőzmozdony kevésbé alkalmas ilyesféle átalakításra, hiszen a meghajtó rudazat nem illeszthető a 9V-os motorhoz.

Noha a régi és az új sín nem használható együtt, azonos helyfoglalási igényük miatt felcserélhetőek, azaz olyan régebbi kiegészítő épületekben, amihez valamennyi sín is tartozott, a régi sínt ki lehet cserélni 9V-os sínre. Ezzel a megoldással számos régebbi épületet lehet 9V-os környezetben használni.

9V R/C Vasút

A 9V R/C vasút visszatért a belső táplálású vonatokhoz, azaz a mozdonyt belső elemek tápláják, és a sínek ismét "fémmentesek".

Köszönetnyilvánítás

Ezen cikk az NGLTC oldalán található cikk alapján készült.
A következő személyek segítettek az oldal elkészítésében: David Truijen, Eric Voltin, Bill Katz, Ben Groeneveld és James Jessiman.

 
Óra
 
Naptár
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
Linkek
 
Szöveg
Írj a vendég könyvbe.
 
Vicc
 
Szavazás
Honnan találtál ide?

Startlap
mlap
linkbe volt
gportal kereső
ajánlás
találgatás
egyébb
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Videók
 
Kirakók
 
Ne lopj!

Mert elkapnak!!!

 
E-mail
Írj E-mailt
 
Szavazás
Amelyik megnyeri a szavazást az a csoport bővül.
Melyik tetszik legjobban?

Képek
Animációk
Játékok
Videók
Linkek
Leírások
Szavazások
Minden
Menüben lévő dolgok (pontosítom a Fórumban)
Egyéb (pontosítom a Fórumban)
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Wolfenstein: Enemy Territory
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak